Melalui kaji selidik yang dilakukan penyelidik di University of Roehampton London United Kingdom pada 2018 mendapati bahawa hampir 905 peratus daripada pelajar yang dipilih sebagai responden bersetuju bahawa kaedah pembelajaran dan informasi atas talian diperlukan bagi mendapatkan input untuk menyokong kaedah pembelajaran konvensional serta meningkatkan. Pelbagai aplikasi yang tersedia boleh digunapakai oleh pensyarah dalam memantapkan PdP secara talian.
Di kawasan tiada capaian internet atau mempunyai capaian sangat lemah guru dan pelajar disarankan menggunakan khidmat pesanan ringkas SMS sebagai medium PdP walaupun agak terbatas penggunaannya.
Kelebihan pembelajaran secara dalam talian kepada pensyarah dan mahasiswa. Dalam melaksanakan PdPc secara atas talian ialah rangkaian internet dan kapasiti data pelajar. Pembentangan Belanjawan 2021 perlu memberi keutamaan khusus bagi menjayakan proses pengajaran dan pembelajaran secara maya atau dalam talian di semua sekolah dan IPT dalam negara. Kajian ini dijalankan bertujuan bagi menilai tahap pemahaman pelajar serta peningkatan kreativiti dan inovasi dalam penggunaan pembelajaran secara atas talian dalam proses PP.
Malah terdapat banyak kekangan dan halangan yang belum dapat dikenalpasti dan ditangani. Dan universiti maya menyediakan persekitaran pembelajaran secara jarak jauh atau atas talian online melalui World Wide Web WWW dengan bantuan alat teknologi maklumat dan komunikasi. Ini kerana kaedah interaksi segerak lebih cenderung digunakan oleh pensyarah bagi menggantikan interaksi bersemuka dan kaedah ini memerlukan kemudahan yang sangat baik.
Kepada pensyarah dan pelajar dalam mempertingkatkan usaha dan keupayaan serta penguasaan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Ramai pensyarah dan pelajar universiti mengadu tentang ketakcekapan dalam pengajaran dan pembelajaran dalam talian yang mereka lalui sejak Malaysia memulakan usaha melawan Covid-19. Walaupun pembelajaran dan pengajaran dalam talian e-pembelajaran bukanlah sesuatu yang baharu namun pelaksanaan yang komprehensif secara tiba-tiba menyebabkan pensyarah dan pelajar tidak benar-benar bersedia.
Di samping itu para pelajar terutama di peringkat pengajian tinggi tidak perlu lagi bersemuka dengan pensyarah. Sebagai contoh Pendidikan Jarak Jauh PJJ membolehkan para pensyarah mengendalikan telesidang yang menggabungkan audio video dan grafik dapat dilakukan di lokasi yang berbeza dengan peralatan canggih dan didengari ramai tanpa melibatkan kos yang tinggi. Alatan ini merupakan simulasi yang membolehkan pelajar mengalami pengalaman pembelajaran sebenar dan dapat berinteraksi dengan individu lain tanpa perlu.
E-Learning sememangnya menyenangkan proses pengajaran dan pembelajaran sama ada kepada pelajar mahupun tenaga pengajarSeperti pandangan sahabat-sahabat di atassaya bersetuju bahawa ianya turut mempunyai kesan negatif iaitu pelajar jarang bersua muka dengan pensyarah kerana nota-nota kuliah telah dimuat turun melaluinyaNamun semua ini bergantung kepada. Lantaran itu terdapat berba gai kaedah yang dimanfaatkan. Pelajar perlu menyusun jadual pembelajaran sendiri mencari bahan pembelajaran selain yang diberikan oleh pensyarah menyusun waktu perbincangan bagi tugasan berkumpulan menentukan tarikh tutup pecahan kerja-kerja tugasan kumpulan supaya boleh dilengkapkan sebelum tarikh tutup tugasan serta membuat pelbagai keputusan yang memerlukan kemahiran penyelesaian masalah seperti masalah internet yang tidak stabil atau lemah kawan kumpulan tugasan yang tidak ada akses internet laptop dan.
Pembelajaran dalam talian terutama google classroom yang diamalkan di Kementerian Pendidikan Malaysia KPM terbukti cukup membantu guru dan pensyarah selain aplikasi zoom bagi membolehkan interaksi secara terus dengan pelajar dapat dilakukan. Salam Merdeka Pengalaman di dalam pembelajaran dalam talian dapat memberi satu pengalaman belajar yang amat menarik. Di antara yang kerap digunakan ialah WhatsApp Telegram Google Meet Goole Classroom Microsoft Teams dan Zoom.
Pembelajaran Atas Talian OLL IPGM 2014 di Institut Pendidikan Guru Malaysia IPGM merupakan peluang pembelajaran yang fleksibel dari. Dilaksanakan secara dalam talian. Mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan dan mencabar.
Bagi memastikan kaedah pembelajaran atas talian yang berkesan terdapat beberapa faktor yang perlu diambil kira seperti pembinaan kawalan persekitaran kepentingan interaksi secara interaktif latihan yang efektif dan berkesan akses capaian teknologi yang maksimum tahap piawaian yang standard jaminan kualiti sumber yang tidak terhad penentangan terhadap perubahan semasa dan teknologi permasalahan berkaitan harta intelektual dan. Menurut Noriy ani 2017 amat penting seseorang p engajar. Penggunaan internet dalam aspek pembelajaran antaranya ialah dalam bidang pembelajaran.
Pensyarah dalam bidang ICT yan g terhad menyebabkan pembelajaran secara atas talian tidak berjalan dengan lancar. Memberi peluang kepada murid belajar secara berkesan dengan. Meningkatkan daya kreativiti dan imaginasi pelajar.
Pembelajaran Atas Talian Pembelajaran atas talian dianggap sebagai penyediaan peluang pendidikan yang fleksibel dari segi akses dan pelbagai cara pemerolehan pengetahuan. Membolehkan pelajar mencuba atau melaksana eksperimen yang sukar terlalu mahal mustahil atau bahaya untuk dilaksanakan dengan cara biasa. Peruntukkan kewangan perlu diberikan supaya setiap guru pensyarah serta pelajar dapat menjayakan kaedah pengajaran dan pembelajaran ini pada masa akan datang dan bukan hanya.
Pembelajaran menggunakan telefon pintar. Penggunaan ICT dalam Pengajaran dan Pembelajaran Pensyarah Pendidikan Islam di Politeknik Zon Selatan 30 Kementerian Pendidikan Tinggi Malaysia KPTM juga telah menggariskan pembelajaran dalam talian secara global dalam lonjakan yang ke-8 Pelan Pembangunan Pendidikan Tinggi. E-pembelajaran dirakam dalam bentuk audio atau video dan kemudian dimuat naik ke aplikasi Facebook Youtube WhatsApp Telegram e-mel dan dikongsikan dengan pelajar.
Pensyarah perlu menetapkan kaedah yang bersesuaian dengan situasi pensyarah dan pelajar itu sendiri. Ia sangat sesuai untuk pelajar yang menghadapi masalah untuk menghadiri kelas secara bersemukaWalaubagaimanapunterdapat kekangan yang terpaksa dihadapi semasa kelas ini berlangsung secara onlineIni adalah kerana masalah talian masing2 terutamanya yang.